Planogrammas – preču izvietošanas māksla

planogrammas

Preču izvietošanas māksla - planogrammas

Preču planogramma pārdošanā ir gluži vai veiksmes atslēga. Pēc defīnicijas tas ir “paraugs vai parauga diagramma, kas ataino tādu izvietojumu plauktos mazumtirdzniecības precēm, lai sekmētu pārdošanas apjomu.” Tas nozīmē, ka praktiski katru reizi, iepērkoties veikalā, mēs šīs planogrammas redzam veikalu plauktos.

Planogrammām var būt vairāk kā viens nolūks, tomēr pamatā tās tiek plānotas, lai panāktu konkrētu pircēju izvēli un tā sekmētu pārdošanu.

Faktori, kas ietekmē planogrammu sastādīšanu, piemēram, plaukta vai stenda izmērs, ejas platums starp plauktiem, gaismas kvalitāte un citi, nezinātājam šķistu mazsvarīgi. Tomēr panākumi ir cieši atkarīgi no prasmīgas detaļu un smalku nianšu apzināšanas. Galu galā, tieši tas noteiks, vai ievilināsi topošo pircēju iztērēt tos papildus 50 €. Tādējādi planogrammām ir tieša saikne ar paša veikala panākumiem, un nav pārsteigums, ka uzņēmumi velta daudz uzmanības lai nodrošinātu pareizu preču izkārtojumu paluktos.

Acu augstumā novietotas preces pērk vairāk

Cik gan bieži, iepērkoties lielveikalā, Jūs pieliecaties, lai paņemtu kāroto preci, novietotu augstumā starp kāju potītēm un ceļiem? Vidukļa augstumā? Patiesībā, tā notiek pārsteidzoši reti, it īpaši, lielos universālveikalos. Vairāki pētījumi liecina, ka vidēji, cilvēki ar krietni vien lielāku varbūtību iegādāsies lielāku skaitu preču, kas izvietotas acu augstumā pircējam, nekā augstākos plauktos, vidukļa vai grīdas līmenī.

Bieži lietota frāze mazumtirdzniecībā ir “eye level is buy level” (no angļu val. - acu līmenis ir pirkšanas līmenis), tādēļ ka preces izvietotas acu augstumā vieglāk var “iekrist acī”, salīdzinājumā ar plauktiem citā augstumā. Nereti tieši tur veikala pārzinis izliek jaunākās preces, lai pircējs tās vieglāk ievērotu vai paša veikala prečuzīmes labumus ar zemākām cenām. Tādēļ lielveikali un pārtikas veikali par preču izvietošanu šajā augstumā izplatītājiem un ražotājiem, kuri vēlas reklamēt savu produkciju, prasa dubultu piemaksu.

Planogrammas izstrāde uz papīra izklausās vienkārša, tomēr reti kad tā tiešām ir. Vai likt papildinošos produktus blakus, vai varbūt tomēr aizvietojošos? Vai vienuviet stāvēs vienas cenu kategorijas preces, vai labāk salikt kopā dažādu cenu kategoriju preces? Kā ar dažādas kvalitātes precēm? Dažādas popularitātes? Lielveikalu tīkli nodarbojas ar algoritmu izstrādi šādu jautājumu risināšanai jau gadu desmitiem.

Sazinieties ar mums, palīdzēsim ar planogrammu un piemērotu stendu izveidi!